Leveranciers doen vaak geheimzinnig over de prijs van propaan. Alles is echter veel eenvoudiger dan men denkt. De leverancier rijdt met een lege tankauto naar de haven (of een depot), waar deze wordt geladen. Vervolgens rijdt de tankauto naar de klant om daar de propaantank te vullen.
Hoe gaat dit financieel in zijn werk? De leverancier koopt propaan in volgens de op die dag geldende marktprijs. Daar komt de wettelijke accijns en voorraadheffing bij. Hier bovenop komt een marge voor de leverancier. Uit deze marge worden de distributiekosten betaald (de kosten om het propaan in de tank van de klant te krijgen) en de overheadkosten van de leverancier (kantoorkosten, marketing, etc.). Daarnaast blijft er voor de leverancier een stukje winst over.
Er zijn twee factoren in de prijs van propaan waar de leverancier geen invloed op heeft. Dat is de wekelijks schommelende inkoopprijs (blauwe blokje) en de tarieven voor accijns en voorraadheffing (rode blokje) die periodiek door de overheid worden vastgesteld. De marge (gele blokje) daarentegen wordt door de leverancier zelf bepaald. Dit is dan ook het deel waar propaanveiling.nl zich op richt. Door deze marge contractueel vast te leggen, sluit propaanveiling.nl een oplopende marge uit. Zo zijn klanten eindelijk verlost van de door de leveranciers eenzijdig opgelegde adviesprijzen. Uit de illustratie blijkt hoe aantrekkelijk het voor een leverancier is om de marge te verhogen, zeker omdat de klant dit onmogelijk kan controleren.